“The Blues Brothers” (1980)

  Voici le film qui a fait découvrir Cab Calloway à toute une génération de spectateurs (moi en l’occurrence) et qui a largement contribué à relancer sa carrière à l’approche de ses 80 ans ! On ne reviendra pas ou prou sur ce film épique tourné par John LANDIS et basé sur les personnages développés par John BELUSHI et Dan AYKROYD pour l’émission TV « Saturday Night Live ». Le rôle de Cab Calloway n’a que quelques répliques mais connaît son apogée au moment du concert final lorsqu’il chante sa chanson-signature « Minnie The Moocher ». Il apparaît alors comme par magie dans sa tenue de scène blanche des années du Cotton Club. Read the full story →

Who’s that little boy with Cab Calloway in “Sensations of 1945”?

Tout le monde - en tout cas, ceux qui ont vu le film - se souvient de la très jolie scène où Cab Calloway passe en revue le Hepsters' Dictionary dans "Sensations of 1945" d'Andrew Stone. Un gamin en queue de pie blanche accompagne Cab et lui donne la réplique tandis qu'un chat en dessin animé reproduit les mouvements zazous du maestro. Ce petit gamin a toujours beaucoup plu aux amateurs de jazz sans qu'il soit pour autant cité au générique du film. Du coup, on a perdu son identité. Du coup, The Hi de Ho Blog a mené l'enquête et a trouvé la réponse "tant" attendue par les connaisseurs. Read the full story →

“The Singing Kid” (1936)

  Here's a movie of minor interest, except the stage is shared by two stars of the time, Al Jolson and - of course - Cab Calloway. In The Singing Kid, Jolson plays the role of a star of radio and stage who lives alone in a penthouse in New York. Unable to succeed in love, he is abandoned by his fiancée who leaves with his manager, the latter leaving him owing half a million dollars in taxes. Al drowns in alcohol and can no longer sing. Deciding to leave show business, he goes to rest in the countryside where he falls in love with a young girl. Forgive me if I didn’t inform you of the complexity of the plot...   Read the full story →

Porky at the Crocadero (1938)

  Voici une petite merveille pleine d'humour et de jazz comme en produisaient régulièrement les studios de dessins animés dans les années 1930... Signé Frank TASHLIN, Porky at the Crocadero est sorti sur les écrans le 5 février 1938.   Read the full story →

“Shell Chateau”, the radio show with Al JOLSON (1936, Jan 25)

  Alors que Cab Calloway et son orchestre sont à Hollywood pour tourner dans le film "The Singing Kid" avec Al JOLSON, ce dernier profite de leur présence pour les inviter dans son émission radio du moment : "The Shell Chateau". Grâce à The Hi de Ho Blog, vous allez pouvoir écouter l'intégralité de cette émission qui comporte quatre numéros avec Cab Calloway et son orchestre !   Read the full story →

Cab’s outrageous zoot suit in “Stormy Weather”

    Vous le savez, le tournages aux USA durant la Seconde Guerre Mondiale subissaient les restrictions comme tous les autres domaines de l'économie. Par exemple, les décors n'avaient qu'un budget de 5000 $, tout comme les éclairages (ce qui vaudra d'ailleurs au chef-opérateur Leon SHAMROY de modifier sensiblement sa méthode de travail sur le plateau de Stormy Weather). Tandis qu'en France, les Zazous résistaient à leur manière en écoutant du jazz et en portant des costumes à larges pans (un véritable gâchis alors que la France entière se privait), la production du film ne trouva rien de mieux que de dessiner une tenue de scène hors du commun pour Cab Calloway. Read the full story →

BENNY PAYNE: the friendly pianist (part 1)

  Même si beaucoup de musiciens ont glosé sur la routine de jouer avec Cab et son incapacité à laisser ses solistes suffisamment s’exprimer, on doit tout de même reconnaître que de nombreux pupitres sont restés occupés par les mêmes personnes de nombreuses années. Et en tout premier lieu par Benny PAYNE, le pianiste de Cab de juillet 1931 (première date d’enregistrement) à fin 1943 (son départ à l’armée). Dans cette première partie, nous allons voir la carrière de Benny Payne avant et pendant Cab. Read the full story →

“Stormy Weather”: from an arranger to another

Lorsque l’on se penche sur la musique du film Stormy Weather, on est frappé par sa proportion dans le film : près de 90 % ! C’est dire la minceur du scénario et, en contrepartie, l’attention que nous devons porter à la richesse de sa musique. Au-delà des grandes stars du jazz qui sont présentes dans le film, la question des arrangements musicaux a soulevé suffisamment de problèmes pour que The Hi de Ho Blog vous en parle un peu. Il faut dire que l’on est passé d’un compositeur classique à un jazzman, tous deux Afro-Américains, sous la houlette du directeur musical (et blanc) de la 20th-Century-Fox, Alfred Newman. Read the full story →

“Stormy Weather”: Thanks, pal! and other anecdotes

  "Thanks, Pal!" était le titre de travail de Stormy Weather. Il faisait référence à tous les mots de remerciements émanant d'autres vedettes et que lit Bill Robinson durant tout le film. Arthur Knight estime dans son passionnant (mais complexe) ouvrage que dire ainsi merci à un Noir américain, à travers Bill Robinson, était une gageure eut égard à l'opinion générale de l'époque. Mais nous aborderons les aspects raciaux du film une prochaine fois. Pour le moment, nous avons encore quelques croustillantes anecdotes à nous mettre sous la dent... Read the full story →

Morris ‘Fruit’ WHITE: from the Missourians’ banjo to Calloway’s guitar

Very little is known about Morris WHITE, Cab Calloway’s first rhythm guitarist and banjo player.  While French critics seem to have appreciated his musicianship during the 1934 European tour, he attained little or no place in jazz literature.  In the history of Cab’s orchestra, it’s Danny BARKER who is recognized as the star of the guitar in the rhythm section. The musicologist Gunther SCHULLER, however, awarded White many compliments throughout his study of the music of the Cab Calloway orchestra.  The Hi De Ho Blog is excited to tell you everything we know about Morris ‘Fruit’ White.  And as a bonus, thanks to Nick ROSSI, guitarist, writer and jazz historian, we are able to offer you an extra deep dive into analyzing Morris' technique and instruments.   Read the full story →

The “ST. LOUIS BLUES” movie (1958): A MISSED OPPORTUNITY

St. Louis Blues (1958) starring Nat King Cole, Eartha Kitt, Pearl Bailey and Cab Calloway is a truly awful film with an outstanding cast.  Our friend and fellow Cab Calloway fan Keller Whalen has left no stone unturned in uncovering the behind-the-scenes details – he even watched the movie several times.  The Hi De Ho Blog is pleased to present a fascinating look at the story of how a bad film was made and the often hilarious reviews that followed its release.  Read the full story →

Cab Calloway on Television: 1 - The Thirties

Before merchandized television sets were sold to the American customer, a couple of movies using the primitive and experimental television as a futuristic subject of fantasy welcomed Cab Calloway in a couple of scenes. And that started as early as 1933! In this first episode in our series "Cab Calloway on Television" by decades, we'll see that even when the television invention is at its dawn, Cab Calloway already has many assets to become one of the new big stars of the small screen... Read the full story →

“Hi De Ho” (1937): the Cab Calloway Vitaphone movie with genuine actors… and real music! 2/2

“Hi De Ho” is a Vitaphone movie released on February 20, 1937 by Warner Bros in the Melody Masters Series, that wonderfully demonstrates the musical qualities and stage persona of Cab Calloway and his musicians. But there’s more to know about this 11-mn and 1 reel movie, rarely seen, and often ignored by jazz historians and film or theater scholars: his uncredited cast shows besides Cab three distinguished and established actors nobody noticed.  Until now! (PART 2/2) Read the full story →

THE MAN FROM HARLEM MEETS THE CINCINNATI KID

  In 1965 Cab Calloway appeared in a superb dramatic supporting role in the Steve McQueen film The Cincinnati Kid. Based on a best-selling novel, the movie was a wonderful opportunity for Cab to show his assets in poker, since he was himself a definite player. And it was also the perfect time to fullfill a quite empty schedule on stage... For The Hi De Ho Blog, Keller Whalen retraces the history of the shooting, the casting, the release, and has unearthed anecdotes, documents and rare pictures about this unique gambling film. Read the full story →

ONE NIGHT CLUB AT A TIME: THE STORY OF MAE DIGGS (part 1)

Mae Diggs was a singer, dancer, drummer, bandleader, composer and producer. She sang popular songs of the day, sultry blues numbers, and her own compositions.  She danced, usually solo on stage, with sexy, exotic moves dressed in a variety of costumes including a collection of evening gowns.  She played the drums.  She produced entire night club productions and occasionally conducted jazz bands and, for over twenty years, fronted a Rhythm & Blues combo. This is her story of resilience and reinvention. Read the full story →