“COTTON CLUB PARADE” (april 1932)

  Revue du Cotton Club de Harlem. * Paroles de Ted Koehler * Musiques d’Harold Arlen * Mise en scène de Dan Healy * Vedette : Cab Calloway Chansons publiées : * In The Silence of the Night * Minnie The Moocher’s Wedding Day* * You Gave Me Everything But Love Read the full story →

“RHYTH-MANIA” at the Cotton Club (December 1931)

  Deuxième contribution d’Harold Arlen et Ted Koelhler aux revues du Cotton Club, Rhythm-Mania contient quelques succès parmi lesquels Between The Devil and The Deep Blue Sea, la marche I Love a Parade et naturellement Kickin’ The Gong Around. Devant le succès de la chanson I Love a Parade, les revues suivantes furent toutes appelées «Cotton Club Parade». Read the full story →

When Cab stayed at Fletcher HENDERSON’s place

  Septembre 1929 : Cab Calloway a son premier engagement au Savoy de New York, avec les Alabamians (son premier orchestre au sujet duquel nous ferons prochainement une note). Arrivant de Chicago après une tournée d'échauffement (Kansas City, Toledo, Pittsburgh), c'est dans la maison de Fletcher Henderson que Cab et sa première femme Betty trouvèrent refuge. Et refuge est le mot juste étant donne le flop magistral que subirent Cab Calloway et son orchestre dès leur premier concert newyorkais... Read the full story →

“Of Minnie The Moocher & Me”: general overview

  Off Minnie The Moocher and Me est l’autobiographie de Cab Calloway, coécrite avec Bryant ROLLINS et publiée en 1976 par Thomas Y. Crowell Company. Plus de 250 pages pleines de vie, de jazz, de souvenirs plus ou moins « arrangés » pour l’occasion… et surtout une mine d’informations capitales pour bien connaître la vie de Cab Calloway mais aussi son époque et ses musiciens. Durant un an (soit jusqu’à la publication de The Hi-de-Ho Man d’Alyn SHIPTON, la première biographie importante sur Cab), The Hi de Ho Blog va vous « lire » ces mémoires exceptionnelles. Vous n’allez pas être déçus ! Read the full story →

“COTTON CLUB PARADE” (october 1932)

Revue du Cotton Club de Harlem : * Paroles de Ted Koehler * Musiques d’Harold Arlen * Mise en scène de Dan Healy * Vedettes : Aida Ward, Cab Calloway Chansons publiées : * Harlem Holiday * I’ve Got a World On A String* * That’s What I Hate About Love* * The Wail of The Reefer Man* Read the full story →

Discoveries of Cab Calloway broadcasts in the Savory Collection

"Every collector's wet dream", c'est ainsi que Loren Schoenberg qualifie ce qui est l'événement de l'année 2010 - peut-être des années à venir - dans le monde du jazz. Au printemps dernier, Loren Schoenberg, directeur du futur Musée du Jazz à Harlem, a fait l'acquisition d'une incroyable collection de disques de transcriptions radiophoniques des années 30. Ces quelque 975 acétates appartenaient à William SAVORY qui avait été ingénieur du son (il était dans l'équipe qui avait mis au point les 33 tours, rien que ça) et dont le métier était d'enregistrer pour de riches clients les concerts de musique classique et d'opéra qui passaient à la radio. Mais lui, ce qui lui plaisait, c'était le jazz... Read the full story →

Dotty SAULTERS: the petite singer larger than life (part 1)

She was the canary in Cab Calloway’s orchestra between 1943 and 1947 and her rather garish voice is heard on many live recordings… Nevertheless, she is actually a complete stranger in the eyes (especially the ears) of jazz connoisseurs.  Do not rely on reference books either: they do not even know she exists.  Yet Dotty SAULTERS was a helluva little woman, a singer and exceptional entertainer, not to mention a great tap dancer.  She was married to Honi Coles, the great tap dancer, and her life was always pulsed by the rhythm.  And what rhythm!  What a woman!  The Hi De Ho Blog reveals everything we know about Dotty Saulters. Here's the first of 3 part biography about Dotty: the first one is her life BEFORE working with Cab Calloway...   Read the full story →

Cab Calloway’s engagements at the Apollo Theater in Harlem (part 1)

  The Apollo Theater in Harlem is a milestone in the showbusiness’ landscape. Not only for jazz but also for soul, pop, rock, rap, comedy, dance and amateur performances. This venue who has revealed to the world artists like Ella Fitzgerald, James Brown thank to its famous Wednesday Amateurs’ Night, has welcomed thousands of performers, vaudeville acts, Black or white. And among them, Cab Calloway. Thanks to the considerable surviving archives, the many photos, press ads and testimonies (by other performers, reviewers, members of the audience), The Hi De Ho Blog proudly presents the very first history and survey of the 26 week-engagements (plus the many benefits evenings, and other events) when “Hi De Ho” resonated in the 125th Street’s temple of music. Part 1: The Thirties, when the Cotton Club star comes to real Harlem   Read the full story →

ONE NIGHT CLUB AT A TIME: THE STORY OF MAE DIGGS (part 1)

Mae Diggs was a singer, dancer, drummer, bandleader, composer and producer. She sang popular songs of the day, sultry blues numbers, and her own compositions.  She danced, usually solo on stage, with sexy, exotic moves dressed in a variety of costumes including a collection of evening gowns.  She played the drums.  She produced entire night club productions and occasionally conducted jazz bands and, for over twenty years, fronted a Rhythm & Blues combo. This is her story of resilience and reinvention. Read the full story →